Linea Berglund

Är jag ensam om det här

TIPS Mat-Eric Nilsson, ÄKTA VARA Permalink0
ÄKTA VARA heter en bok som Mats-Eric Nilsson har skrivit och jag har precis börjat bläddra.
Den här boken fick jag i födelsedagspresent av min mormor och jag kan inte säga annat än tack, vilken fantastisk bok!
Sen jag var 13 har jag kontrollerat innehållsförteckningar på livsmedelsförpackningar ganska noga, förstått att konserveringsmedel, emuligeringsmedel, färgämnen, sötningsmedel osv. är något som skadar mig. Jag får rysningar i kroppen av tanken på vissa livsmedel, trots att man ibland faktiskt äter dessa då det i stunden känns som det lättaste alternativet, jag är inte fläckfri. I förra veckan klämde jag några nudelpaket och jo, smör på knäckemacka är livsfarligt.
Jag ska citera lite av det första stycket:
 
"Just nu sträcker hon sig efter en smörkniv av furu som
finns nedstucken i en rödgul plastbytta med lättmargarin.
På smörgåsen lägger hon sedan en skiva rökt skinka.
I en djup tallrik av vitt porslin häller hon fruktyoghurt och
müsli från sina förpackningar"

När jag läser detta börjar det gå runt i mitt huvud. Jag är nog lite skadad, för mina enda tankar är hur mycket kalorier, socker, sötningsmedel och andra ämnen som kvinnan i boken stoppar i sig. Några textrader senare fastnar jag, Mats-Eric läser mina tankar och han ger mig svar! Jag har aldrig riktigt satt mig in i vad alla långa ord på innehållsförteckningen betyder, men nu blev det helt plötsligt mer intressant när jag får lite mer information om just detta.
Den här boken ska bli ett rent nöje.
 
Till top