Linea Berglund

Titta vad jag lyckades pressa fram!

HÄLSA OCH TRÄNING, SMOOTHIELICIOUS, TIPS Permalink0
Hallå! 
 
Ja, så här gott borde väl alla ha det varje morgon, nypressade hälsojuicer.. Mmhm.
Det finns givetsvis en anledning till att jag gör två olika, den gröna är till mig och den gula till min sambo, än är han inte redo att börja med den gröna superjuicen, eller ja, vi får se ;) 
 
Jucierna pressas i min juicepress, jag har alltså inte en centrifug som de flesta utan en juicepress maskin som istället tvinnar ur saften ur grönsakerna/frukterna. Maskinen har inga vassa kanter, den är inte heller särskild svår att diska. Personligen så tycker jag att man får ur mer saft ur grönsakerna/frukterna och eftersom den är så tystlåten (inte alls som en centrifug som låter högt) med ett mer brummande tyst ljud älskar jag den. 
Förr var jag lite emot att juicea, dels för att man slänger bort så mycket överbliven frukt* men också för att jag inte trodde man fick i sig de viktiga näringsämnena.
Men nu har jag ändrat min åsikt, det måste man våga göra! Det visar sig att man får i sig de viktiga näringsämnena, min mor är ett vandrande bevis. Hon var mer eller mindre sängliggandes hela tiden under mina första år på gymnasiet och kunde aldrig gå runt i affärer, innan det behövde hon ofta vila. För två år sedan berättade hon för mig (efter att ha levt på juicer och smoothie pga av svåra problem med att äta mat) att hon hade gått runt i affärer på Stockholms gator, det var ren lycka att höra. 
 
Det positiva med juicerna är att du inte får i dig för mycket fiber vilket är lite snällare mot tarmen, istället kan man säga att juicen renar tarmen. Superbra
Jag skulle verkligen rekommendera alla att juicea lite då och då, särskilt med spenat då den hjälper till att dämpar ditt sötsug om du har något :) Min bror testade att dricka juicer med spenat och dämpade till och med sitt röksug, så det är aldrig fel att prova! Sen kanske det inte fungerar för alla, men så är det ju med allt. 
 
Min gröna juice består oftast av:
Isbergssallad
Ruccola
Spenat
Apelsin
För sötare smak tillsätter jag ananas eller äpple
För lite mer fart tillsätter jag ibland selleri
 
* Av den överblivna frukten/grönsakerna går det att göra härliga grönsaksbiffar! Blanda bara i lite ägg och kryddor precis som med vanliga nötbiffar så blir det jättegott! Försök sedan att kompostera den överblivna frukten, i Borås har vi så kallade "svarta påsar" där vi lägger det som ska komposteras men om din kommun inte har det så bör det finnas vid din återvinningsstation! 
Till top