Linea Berglund

PHOKUSERA PÅ DET VIKTIGA

HÄLSA OCH TRÄNING, TIPS, VARDAG Permalink0
Hej!
 
NU, nu är jag inne i en period där jag äter helt rätt, äntligen! För min hy/hud säger verkligen allt. 
Har fokuserat mycket på basisk mat och oj vilken skillnad det gör, tro det eller ej men det är bra att äta basiskt (mat som fungerar för mig, för alla reagerar olika på olika livsmedel! Men det är en bra riktlinje).
Så då går vi över till det här med basisk mat: Alla livsmedel har ett pH-värde, surt, neutralt eller basiskt. För att kroppen ska må så bra som möjligt behöver vi finna balaanseen, och det bästa är att ha en syrahalt som ligger neutralt (ca.7,40) på en skala mellan 0-14.
 
Om vi slår på knappen för sunt förnuft i bara någon minut, den hittar du någonstans vid prefrontala cortex och ja du ska snart få återgå till instagram och facebook, så kan vi snabbt räkna ut att halvfabrikat, hårt besprutade livsmedel, socker, vetemjöl etc är surt för kroppen. Till basiskt hör gröna blad, granatäpplen, bovete, quinoa, melon osv, mycket godare! Vill ni ha en lista? Det är väl alltid kul med en lista. Här, jag kopierar in en för enkelhetens skull.
 

PH 4: Starkt försurande

< PH 7: Lågt försurande

> PH 7: Svagt basiskt

> PH 7 & < PH 10: Högt basiskt

Vitt bröd Kött och fisk Kålväxter Citron, grapefrukt, lime, melon
Snabba kolhydrater Mjölkprodukter, margarin Grönsaker Morot, spenat, gurka
Alkohol Baljväxter,spannmål Frukt och bär¨,avokado Nypon, vitlök
Läsk, socker Nötter och frön Mandel Färska bönor
Kaffe

Olivolja

Ingefära Cayennepeppar,brännässla

En liten lätt för att inte göra det allt för komplicerat. 
 
Att äta basiskt gynnar faktiskt hela kroppen, det underlättar för levern något otroligt. Även tarmarna får sin en skjuts eftersom vi "städar ur" och helar med hjälp av rätt näring från allt det goda i de basiska listorna, som i sin tur leder till bättre upptag. Med varierad kost och rätt intag behåller ju även kroppens alla organ förmågan att fungera optimalt, så detta är superviktigt! Nu lät jag väldigt seriös, men det är viktigt
 
Jag lyfter alltid citronvatten till skyarna och ibland högre, väldigt ofta högre.. så nu gör jag det igen; Citronvatten är så himla bra! Jag dricker det ca 5-6 dagar i veckan för att hjälpa levern och för mig är det rena trolldrycken. Det måste vara ekologiska citroner och det måste vara citroner, har upptäckt att koncentrat från ekologiska citroner inte är i närheten av den "äkta varan" eftersom det är upphettad och allt det där.
 
 
För att avsluta detta lite fint, vill du ha en ren kropp - börja med att detoxa ditt liv. NEJ, tänk inte att detox är jobbigt, för du behöver inte ta ordet detox på fullaste allvar. Krav är inte alltid kul, KRAV-märkningar är kul, men se bortom kraven som ställs. Jag lever i princip i en detox, för det handlar om att äta rätt mat (mycket basiskt och också surt) och att det blir en del av din livsstil. Råg, majsmjöl och banan är surt, men det är bra mat eller hur? Jag vill också lyfta Sverige och världen eftersom vi har blivit mycket mer medvetna när det gäller rätt kost och levnadsvanor, nu gäller det bara att få med resten! 
 
Vill du köra en detoxkur under en kortare period så är ju detta givetvis superbra, se bara till att smyga in lite hälsosammare alternativ i din vanliga kost också, för det gör så stor skillnad för kroppen.
 
 
Funderar du över något finns jag ju självklart här för att svara på det! Ha det fint!

* pH-stickor, köp hem pH-stickor! Kram!
Till top