Linea Berglund

GOLDEN MILK

HÄLSA OCH TRÄNING, TIPS Permalink0
 
På julafton fick jag ett tips av min moster om golden milk - den gyllene mjölken, och eftersom jag älskar hela (men inte lever efter vad gäller allt) ayurvedans filosofi/hälsokultur så var detta en självklarhet för mig att testa.
 
På morgonen dricker jag först ett glas ljummet till varmt vatten, helst inte över 50 grader. 
Efter 30-60 minuter börjar jag med min frukost och lite beroende på vad det är så väljer jag att dricka min mjölk till det, förutom om det är smoothie, då tar jag den på kvällen! 
 
Min gyllene mjölk
 
Först och främst bör man göra en pasta/kräm av gurkmeja och vatten, detta för att få bort det beska ur gurkmejan och slippa kornigheten som annars kan bli. Denna håller i kylen i ca 2 veckor om du förvarar den i en glasburk med lufttätt lock :) 
 
Pastan gör du av 
1/2 dl ekologisk mald gurkmeja
1,5 dl vatten
 
Koka försiktigt upp dessa ingredienser under omrörning i en kastrull. Sänk sedan värmen och låt koka på låg värme i ca 6-8 minuter, rör gärna om då och då. 
Detta ska bli en krämliknande blandning. Om den blir för torr går det att tillsätta lite extra vatten :) 
 
 
GOLDEN MILK - Grundrecept

2  dl ekologisk mandelmjölk (eller valfri mjölk)

1/4 tsk gurkmejapasta

Ekologisk honung

1/2 – 1 tsk ekologisk kokosolja

För den som önskar: svartpepparkorn, kanel, kardemumma eller andra kryddor du tycker om.

• Mät upp mjölken med pastan och vispa, värm till önskad temperatur. Tillsätt kokosolja och smaksätt med honung och eventuell krydda.

* Jag tycker om att lägga ner en kanelstång, kardemumma och svartpepparkorn samt ingefära medan jag värmer mjölken och även ha dem i koppen. Jag använder mig av osötad mandelmjölk tar även lite mer gurkmeja i, ca 1 tsk.

Kram

Till top