Linea Berglund

Feng Shui-skola

VARDAG Jannice Wistrand, feng shui Permalink0
 
Ännu en liten bild jag har slängt ihop, med en mening från ett längre citat från Louise L. Hay.
 
Med denna i bakhuvudet har jag tänkt att lära mig lite om Feng Shui, något som jag har funderat på i ganska många år men aldrig riktigt tagit mig an. Lite kan jag redan om placering i rum och att inte ha möbler helt in i väggen för att rummet ska få "andas" och energin flöda runt, men vad handlar det mer om då? Kort och gott - hur vi påverkas av vår miljö och hur vi kan jobba med färger, former, material, möbler för att få ett så harmoniskt hem som möjligt. 
 
Så därför tänkte jag ge några korta tips till er, samtidigt som jag lär mig själv på vägen!
Jannice Wistrand är en kvinna med kunskap om feng shui, här håller hon en liten Feng shui-skola för dig som också vill ändra om hemma och börja älska ditt hem ännu mer! 
 
  • Möbler bör flyttas ut någon centimeter från väggen så att rummet får andas.
  • Att kombinera de fem elementen: jord, vatten, eld, metall och trä skapar balans, alla dessa påverkar oss människor olika så därför är det klokt att kobinera dessa på rätt sätt.
  • Yin och yang - att kombinera och balansera, ljust-mörkt, kvinnligt-manligt ex. 
    " -Om du  exempelvis har ett rum med väldigt mycket maskulina raka, fyrkantiga möbler (Yang) kan en stor blombukett på bordet (Yin), balansera upp inredningen och inte göra den så hård.

    - Har du däremot ett romantiskt sovrum med mycket blommor, ornamenterade saker, ger en industrilampa som sänglampa en balans till rummet och stramar upp." Jannice Wistrand

  • Ställ sängen, fåtöljen, skrivbordet etc. i en såkallad kraftposition i rummet. Med kraftposition menas att möbeln ska ha uppsikt över rummet och dörren, det får dig att känna trygghet eftersom du har full uppsikt över rummet. 
Här har ni några tips, men jag rekommenderar verkligen feng shui-skolan, det får en att tänka lite större!
 
Kram ♥
Till top