Linea Berglund

DÅLIG HÅRVECKA

HÄLSA OCH TRÄNING, TIPS Permalink0
 
Vad händer med mitt hår? Sedan en vecka tillbaka har det varit så flott och konstigt, vet inte vad jag ska ta mig till... Detta brukar ju inte hända mig och det får inte hända mig..
 
Den veckan det blev såhär var jag ute på "landet" och jag känner mig nästan bombsäker på att det har med vattnet där att göra. Vattnet är lite hårdare där jag var än vad det är här i Borås, från början trodde jag faktiskt att det var bättre med mer kalk i vattnet men vad jag har läst mig till är detta inte alls bra. Mitt hår gillar i vilket fall mjukt vatten, så jag hoppas att det blir någon skillnad nu när jag är hemma i Borås igen. 
 
Vill du veta vad det är för hårdhet på vattnet i ditt område är det bara att googla :) För er med hårt vatten (men även andra) rekommenderas en såkallad "surskölj" med äppelcidervinäger eller citronsaft. Det hjälper till att återställa pH-balansen i både hår hårbotten och sägs sluta fjällen på hårstråna vilket ger både glansigare och mjukare hår då hårt vatten kan ge både torrt hår och torr hårbotten! 
 
 
ÄPPELCIDERVINÄGER:1 del ekologisk äppelcidervinäger blandas med 10 delar vatten och sköljs igenom hår och på hårbotten. Denna sköljs bara ur och ska inte ge någon lukt efteråt (kan uppstå om håret utsätts för föning eller plattning/curling efteråt).
 
CITRONSAFT: Ekologisk citronsaft blandat med vatten sköljs igenom hår och på hårbotten. Citronsaft sägs bleka hår och jag detta har jag erfarenhet av! Så för de med mörkare hår bör inte använda citron. :)
 
* Funderar på om det hårda vattnet och oljorna i mina produkter på något vis krockade med varandra - detta är ju verkligen värt att forska vidare på för att just hitta de perfekta produkterna för sitt hår beroende på var man bor och vilken hårtyp man har.
Hittar inget om detta på nätet, någon annan som vet? 
Till top