Linea Berglund

APRIKOS OCH CHIASYLT

HÄLSA OCH TRÄNING, TIPS Permalink2
Hej! 
Idag testade jag på att göra aprikos och chiasylt med lite ingefära i, blev huuur gott som helst! 
Jag ska verkligen testa mig fram när det gäller chiafrön och se om det går att göra lite andra härliga marmelader/syltar.
Tanken var att ha denna till ett glutenfritt bröd jag ska baka, men ica hade slut på bovetemjölet, så det får vänta. Testade sylten på mina fröknäcken istället med ost till, supermumsigt :D 
 
Om du vill testa den så följer receptet här :)
 
Du behöver
10 osvalvade aprikoser (ex. saltå kvarn)
1/2 tsk färsk ingefära
1,5 msk chiafrön
 
Blötlägg aprikoserna över natten.
Mixa sedan aprikoserna och 1/2 tsk riven ingefära slätt tillsammans med lite av blötläggningsvattnet, jag testade med ca 1/2 dl och tyckte det blev bra konstisens :) 
 
Rör ned chiafrön och lägg sedan sylten i en burk med luftätt lock. Eftersom det inte är något socker i sylten har den inte så lång hållbarhet, men bör hålla iaf 1,5 veckan kylen :) 
#1 - - Anonym:

Ser ju hur gott ut som helst. Kanske ska våga mig på att baka jag med. Eller, nä, det lämnarjag till er experter.

Hoppas allt är bra med dig!
Hälsningar från Mattias Backström ;)

Svar: När det gäller matlagning och sådant här småpill så ska det ska vara enkelt! Själv flyr jag långa recept med långkok (även om det oftast blir godast så). Så varför inte prova! Man måste alltid våga testa :D
Ha en fin dag och låt kreativiteten flöda!
linealabolina.blogg.se

#2 - - Anonym:

Haha, man "bakar" inte sylt. Jag pratar i nattmössan och är hungrig.

Till top