Linea Berglund

Hur mår sköldkörteln?

HÄLSA OCH TRÄNING, TIPS Permalink0
Hejsan alla glada! och självklart ni andra! 
 
Under dagen har jag jobbat på life, får hoppa in här lite då och då och det är så kul! Att träffar glada kunder som brinner för samma sak, nämligen HÄLSA, är jätteroligt :) 
Nu efteråt är det dags för mig att köra ett kort ryggpass eftersom jag jobbar tidigt imorgon och ändå vill lägga mig skapligt tidigt, det är också viktigt!
 
Försöker verkligen få mina 8 timmar (ibland får jag faktiskt till och med 10 timmar vilket är otroligt skönt) och har märkt en sån skillnad på mig som människa.
Under 2 år hade jag usla sömnrutiner eftersom jag flyttade, allt var bara upp och ner. Så när jag började ana underaktiv sköldkörtel kände jag att det måste vända, orkade inte längre vara så trött som jag var! Kunde sova fram till 12-15 när jag var ledig plus att jag vilade på dagarna, det här var för bara några månader sedan alltså eftersom jag hade rubbat mina sömnvanor jag hade tidigare. 
Så om du känner dig trött, deprimerad, frusen, går upp/ned i vikt, tappar hår lätt och har låg morgontemperatur så kan sköldkörteln vara underaktiv! 
 
För att hålla sköldkörteln i form är det viktigt att somna innan 22, och om inte det går så gäller senast 23.
Viktiga mineraler är jod och selen! Jod finner du i salt och selen i paranötter, cashewnötter, solrosfrön, makrill, ägg och mycket annat.
Sköldkörteln är verkligen viktig för att kroppen ska fungera normalt och den samarbetar även med binjurarna som också spelar en stor roll när det gäller vårat välmående! 
 
Ta hand om er! Kram
Till top