Linea Berglund

IMPROVISERAD GLUTENFRI SMULPAJ / FÖR GOTT

HÄLSA OCH TRÄNING, TIPS, VARDAG Permalink0
Det här är inte ok.. Den här är för god!!
Svärfar gjorde en liknande (mer avancerad) variant av denna på jul som vi fick receptet på. Men nu på jobbet så fanns inte riktigt de rätta ingredienserna så jag fick slänga ihop lite på känn.
 
Skriver inte några mått eftersom jag inte använde det... kommer knappt ihåg vad jag tog av varje :o
 
För 2 personer behöver du:
 
• Ljus/mörk muscovadosocker (ljus för kolasmak, mörk för lite lakritssmak) alternativt rörsocker, som jag tror är ljust muscovadosocker? Rätta mig gärna!
• Glutenfria havregryn (fast vissa säger att havregryn i sig är glutenfria, men jag äter de glutenfria!)
• Smör, jag använde bara vanligt laktosfritt Bregott :D
• Ett grönt äpple
• Vanlijpulver eller vaniljsocker
• Kanel för den som vill
 
Sätt ugnen på 175 grader.
 
Hacka eller skiva äpplet. Lägg i detta i botten av en smörad form. Pudra lätt över kanel. 
 
Blanda rumsvarmt smör med sockret, havregrynen och lite vanilj, tills de påminner lite om smuldeg, bara lite slätare. 
Lägg över blandningen på äpplena i formen och pudra återigen med kanel. 
In i ugnen i ca 20 min, eller till önskad konsistens! 
 
FARLIGT GOTT
Till top